تبلیغات
بلان - نظر آیات عظام پیرامون عقیم سازی
بلان
بارها گفت محمد، که علی جان من است؛ هم به جان علی و جان محمد صلوات

عقیم كردن و سقط جنین در صورت خطر و حرجی بودن حمل

خانمی بر اثر وضع حمل زیاد گرفتار امراض گوناگونی از قبیل استخوان درد و ضعف اعصاب شدید و ناراحتی قلبی شده، با توجه به عوارض فوق اگر مجددا حامله شود خود یا دكتر می‏توانند جنین را پیش از دمیدن روح از بین ببرند؟ مخفی نماند كه حامله شدن خانم نامبرده برای وی غیر قابل تحمل است و ضرر شدید دارد .

 

جواب آیت­الله العظمی تبریزی (ره): چنانچه از حمل جدید خوف بر نفس داشته باشد، یا به حرجی بیفتد كه زندگیش مختل می‏شود، می‏تواند جلوگیری كند ولو با عقیم كردن خود، ولی اگر حامله شد نمی‏تواند اسقاط كند چه خودش و چه دكتر، بلی اگر بقای حمل موجب ضرر غیر قابل تحمل باشد، در فرض قبل از دمیدن روح، خود زن می‏تواند اسقاط كند یا كاری كند كه جنین تلف شود، و بعد دكتر آن را خارج كند، ولو با قطعه قطعه كردن، والله العالم .[1]

عقیم كردن دائمی

هل یجوز للمراه او الرجل تعقیم نفسیهما بحیث لا یتمكنان بعد ذلك من الانجاب ابدا؟

جواب آیت­الله العظمی تبریزی (ره): لا باس بذلك اذا لم یعد ذلك جنایه علی النفس كما اذا كان لهما اولاد متعددون.[2]

وظیفه شخصى كه خود را عقیم كرده

س: شخصى با عمل جراحى خود را عقیم کرده، آیا واجب است دوباره خود را معالجه کند تا در صورت امکان به حالت اول درآید؟

ج آیت­الله العظمی خامنه­ای)‏ واجب نیست.

جلوگیرى از باردارى زنى كه در معرض خطر است

س: آیا در صورتى که بچه‌دار شدن موجب بروز خطراتى براى مادر باشد، زن مى‌تواند با اذن شوهر از انعقاد نطفه جلوگیرى کند؟ بدون اذن شوهر چطور؟

ج آیت­الله العظمی خامنه­ای) مانعى ندارد اما درصورتى که باردارشدن براى او خطر قابل توجه داشته وحرجى باشد بدون اذن شوهر نیز مى‌تواند مانع انعقاد نطفه شود.

عقیم كردن دائمی

هل یجوز للمرأة أو الرجل تعقیم نفسیهما بحیث لا یتمكنان بعد ذلك من الانجاب أبدا؟

جواب آیت­الله العظمی خویی(ره): لا یجوز ذلك علی الاحوط وجوبا والله العالم.[3]

سؤال: بستن لوله هاى زن و مرد كه مستلزم عقیم شدن است چه حكمى دارد و آیا رضایت طرف شرط است و اگر پزشك انجام دهد مستلزم دید مى باشد ؟

ج آیت­الله العظمی سیستانی) اگر مستلزم ضرر كلى نباشد مانعى ندارد و اگر عمل مذكور موجب ضرر كلى شود مانند اینكه مستلزم قطع یكى از اعضاء رئیسى بدن باشد پس عمل مذكور جائز نمى باشد و رضایت مراجعین مرجب رفع حرمت شرعى نمى شود . و اگر موجب قطع یكى از اعضاء رئیسى بدن مانند تخمدان در زن شود پس فعل حرام مى شود و بر ذمه پزشك مباشر عمل دیه ثابت مى شود .

عقیم كردن

عقیم كردن مردان و زنان از نظر حضرت عالی چه حكمی دارد؟

جواب آیت­الله العظمی صافی گلپایگانی: عقیم كردن جایز نیست. والله العالم.

حضرت آیت­الله العظمی فاضل لنكرانی (ره)

عقیم كردن

آیا می‏شود زن و شوهری را كه دارای بیماری روانی هستند عقیم كرد؟ در صورت جواز، رضایت از كسی لازم است؟

آیت­الله العظمی فاضل لنكرانی (ره): عقیم كردن دائمی این افراد جایز نیست و رضایت و عدم رضایت در این مسأله مدخلیت ندارد .[4]

جلوگیرى زن از باردار شدن قبل از انعقاد نطفه

آیا جلوگیرى زن از باردار شدن قبل از انعقاد نطفه، به صورتى كه پزشكان امروز، روشهاى مختلفى را پیشنهاد مى نمایند، جایز است؟

ج آیت­الله العظمی صانعی) جلوگیرى مانعى ندارد; لیكن عقیم شدن دایم، اگر هیچ فرزندى نداشته باشد، جایز نیست، ولى با داشتن فرزند، مانعى ندارد.

عنوان :  جراحی برای جلوگیری ازبارداری

سوال :  برای‌ جلوگیری‌ از بارداری‌ اعمال‌ جرّاحی‌ انجام‌ می‌شود، چه‌ مرد و چه‌ زن‌، آیا اگر عمل‌ جرّاحی‌ موجب‌ عقیم‌ شدن‌ زن‌ یا مرد شود، جایز است‌؟

ج آیت­الله العظمی مظاهری) اصل‌ كار اشكال‌ ندارد.

عنوان :  وازکتومی

سوال :  سلام. دو فرزند دارم و معیشتم سخت. می خواهم با وازکتومی خود را عقیم کنم.آیا از نظر اسلام حرمتی بر این عمل وارد است؟

ج آیت­الله العظمی مظاهری) بسمه تعالی

زیر نظر دکتر متخصص اشکال ندارد.

1- وازکتومی (بستن لوله مردان)

 آیا عمل بستن لوله مردان_ وازكتومی در مواردی كه طرفین تمایلی به داشتن فرزند دیگری ندارند مجاز می باشد؟

ج آیت­الله العظمی مکارم شیرازی) برای جلوگیری از انعقاد نطفه هر وسیله مشروعی كه بی ضرر باشد و باعث نقص مرد یا زن نشود یعنی مرد یا زن برای همیشه از قابلیت تولید مثل ساقط نگردند، ذاتاً مجاز است ولی اگر مستلزم نظر و لمس نامشروع می باشد، تنها در صورت ضرورت فردی یا اجتماعی جایز است.

2- حکم جلوگیری از انعقاد نطفه

 حكم جلوگیرى از انعقاد نطقه را بیان كنید

ج آیت­الله العظمی مکارم شیرازی) براى جلوگیرى از انعقاد نطفه هر وسیله مشروعى كه بى ضرر باشد و باعث نقص مرد یا زن به طور دائم نشود ذاتا مجاز است ولى اگر مستلزم نظر و لمس نا مشروع باشد تنها در صورت ضرورت فردى یا اجتماعى جایز است.

5- بستن لوله های رحم

ضمن عرض سلام آیا بستن لوله های رحم اشكال شرعی دارد؟

با توجه به اینكه 15 درصد افراد پس از باز كردن مجدد لوله ها حامله میشوند و در بقیه افراد نیز با روش ivf امكان حاملگی به طور صد در صد وجود دارد.

ج آیت­الله العظمی مکارم شیرازی) در صورتیكه سبب عقیم شدن دائم نباشد اشكالی ندارد ولی اگر نظر و لمس حرام در آن صورت گیرد باید تنها در مواقع ضرورت این كار انجام شود.

7- اجبار زن به جلوگیری توسط مرد

 خانمى براى جلوگیرى از باردارى مى خواهد دستگاه بگذارد و براى این كار دكتر زن باید به عورت او نگاه كند دست بزند.با توجّه به این دو نكته غیر مجاز و این كه جلوگیرى از باردارى معالجه نیست، آیا این كار جایز است؟

ج آیت­الله العظمی مکارم شیرازی) اگر ضرورت فردى یا اجتماعى نباشد جایز نیست و در صورت ضرورت (به تشخیص اطباى مورد وثوق) جایز است.

8- بستن لوله های رحم

 بستن لوله هاى رحم به منظور جلوگیرى از حمل چه حكمى دارد؟

ج آیت­الله العظمی مکارم شیرازی) تا ضرورتى نباشد جایز نیست.

9- بستن لوله های رحم به خاطر بیماری

 بستن لوله هاى رحم از نظر شرع مقدّس اسلام در بیماریهاى مختلف چه حكمى دارد؟

ج آیت­الله العظمی مکارم شیرازی) هرگاه قابل بازگشت نباشد جایز نیست و در صورت قابل بازگشت بودن جایز است (مشروط بر این كه موجب لمس و نظر حرام نشود) ولى در موارد ضرورى جایز است.

بستن لوله های رحم به جهت كنترل جمعیت

بستن لوله‏های منی در مردان كه عقیمی دائم می‏دهد برای كنترل جمعیت چه حكمی دارد؟

جواب آیت­الله العظمی موسوی اردبیلی: به نظر اینجانب اشكال ندارد ولی در زنی كه شوهر دارد و همچنین در شوهری كه زن دارد باید با رضایت و اجازه طرف باشد چون به نظر اینجانب حق استیلاد در زوجین ثابت است.[5]

بستن لوله های رحم به وسیله پزشك بدون اطلاع زن

اگر مادر رضایت به بستن لوله‏های رحمش ندهد اما پزشك بداند حاملگی بعدی خطر جانی دارد آیا در این صورت برای پزشك جایز است كه در حین سزارین بدون اطلاع مادر و اجازه گرفتن از او لوله‏های رحمش را ببندد؟

جواب آیت­الله العظمی موسوی اردبیلی: جایز نیست .[6]

بستن لوله های رحم جهت جلوگیری از بارداری

اگر خانم یا آقایی تمایل به بستن لوله‏های خود جهت جلوگیری از بارداری داشته باشند آیا اقدام به این عمل برای پزشك جایز است؟

جواب آیت­الله العظمی موسوی اردبیلی: اشكال ندارد مگر این كه مرد یا زنی كه می‏خواهد لوله‏های خود را ببندد همسر داشته باشد كه در این صورت با توافق و رضایت یكدیگر باید چنین كنند.[7]



[1]. استفتائات جدید،انتشارات سرور،قم،چاپ اول،1378 ه.ش،ج 1،ص 477،سؤال 2098.

[2]. صراط النجاة،دفتر نشر برگزیده،قم،چاپ اول،1416 ه.ق،ج 1،ص 360،سؤال 989.

[3]. منیة السائل،ناشر مؤلف،قم،چاپ سوم،1370 ه.ش،ج 1،ص 121.

[4]. جامع المسائل،مطبوعاتی امیر،قم،چاپ اول،1377 ه.ش،ج 2،ص 393،سؤال 1038.

[5]. استفتائات،انتشارات نجات،قم،چاپ اول،1377 ه.ش،ج 1،ص 448،سؤال 65.

[6]. همان،ص 465،سؤال 95.

[7]. همان،ص 464،سؤال 94.





نوع مطلب : دینی، علمی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

اللهم صل علی محمد و آل محمد (وعجل فرجهم)
مدیر وبلاگ : محمدرضا بلانیان
صفحات جانبی
نظرسنجی
نظر شما درباره نتیجه مذاکرات هسته ای چیست؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :