تبلیغات
بلان - نظر آیات عظام پیرامون تصرفات در نطفه برای تعیین جنسیّت جنین
بلان
بارها گفت محمد، که علی جان من است؛ هم به جان علی و جان محمد صلوات

تعیین جنسیت جنین با رژیم غذایى

س: آیا تعیین جنسیّت جنین به كمك رژیم غذایى جایز است؟ و آیا این عمل دخالت در، طبیعت و خواست الهى محسوب نمى‌شود؟

ج آیت­الله العظمی خامنه­ای) فى نفسه اشكال ندارد.

تغییر ژنتیكى جنین انسان

س: آیا تغییر ژنتیکى جنین انسان به منظور اصلاح نژاد و ایجاد اوصاف دلخواه در آن، مانند انتخاب رنگ پوست، افزایش ضریب هوشى و غیره، جایز است؟

ج آیت­الله العظمی خامنه­ای)‏ اگر مستلزم مفسده‌اى نباشد، فى نفسه منعى ندارد.

تهیه اسپرم نباتی

اگر بواسطه پیشرفت های پزشکی و ژنتیکی بتوانند اسپرم را به صورت نباتی و از طریق گیاهان به دست آورند و و آن را به زنی تلحیق نماید در این صورت بچه متولد شده متعلق به کیست؟[1]

جواب آیت­الله العظمی روحانی: درصورتیکه زن شوهر نداشته باشد و بدون ضم نطفه مرد تلقیح شود آن بچه بی پدر است ولی زنیکه باو تلقیح شده است و در رحم او پرورش یافته است مادر او محسوب می شود.

 

تهیه اسپرم نباتی

اگر بواسطه پیشرفت های پزشکی و ژنتیکی بتوانند اسپرم را به صورت نباتی و از طریق گیاهان به دست آورند و و آن را به زنی تلحیق نماید در این صورت بچه متولد شده متعلق به کیست؟[2]

جواب آیت­الله العظمی شیرازی: متعلق به زنى است كه او را به دنیا آورده است.

 

تهیه اسپرم نباتی

اگر بواسطه پیشرفت های پزشکی و ژنتیکی بتوانند اسپرم را به صورت نباتی و از طریق گیاهان به دست آورند و و آن را به زنی تلحیق نماید در این صورت بچه متولد شده متعلق به کیست؟[3]

جواب آیت­الله العظمی صافی گلپایگانی: در صورت توقف حفظ نفس محترمه بر آن جواز قابل توجیهاست و الا وصیت شخص مجوز نیست

 

عنوان :  تلقیح مصنوعی

سوال :  حكم باردار نمودن مصنوعی زن با نطفه‌ی شوهرش چیست؟ آیا فرزندی كه از این راه متولد می‌شود، حكم فرزند حقیقی را دارد؟

ج آیت­الله العظمی مظاهری) اصل این كار اشكال ندارد؛ به شرط آنكه از مقدمات حرام(مانند نگاه و لمس نامحرم) پرهیز شود و بچه به دنیا آمده، همه احكام فرزند آن زن و شوهر را دارا است و اگر ضرورت عرفی در كار باشد، پرهیز از مقدمات حرام نیز لازم نیست.

عنوان :  شبیه سازی انسان

سوال :  در مورد «شبیه‌ سازی‌ انسان‌» حكم‌ و نظر علمای‌ اسلامی‌ چییست‌؟

ج آیت­الله العظمی مظاهری) حرام‌ است‌.

عنوان :  روشهای تلقیح

سوال :  احتراماً شش‌ روش‌ در باره مسأله تلقیح‌ ذكر گردیده‌، لطفاً نظر مبارك‌ را از جهت‌ شرعی‌ در خصوص‌ هر شش‌ روش‌ به‌ طور جدگانه‌ مرقوم‌ فرمایید.

روش‌ اوّل‌: با توجّه‌ به‌ اینكه‌ نازائی‌ یك‌ مشكل‌ شایع‌ به‌ خصوص‌ در زوجین‌ جوان‌ است‌ نیاز به‌ انجام‌ روشهای كمك‌ باروری‌ در بسیاری‌ از موارد وجود دارد، از ساده‌ترین‌ روش‌های‌ كمك‌ باروری‌ «تلقیح‌ داخل‌ رحمی‌ اسپرم‌» است‌ كه‌ در این‌ روش‌ نطفه شسته‌ شده شوهر، مستقیماً داخل‌ رحم‌ گذاشته‌ می‌شود. روش‌ «iui».

روش‌ دوّم‌: در روش‌ دیگر باروری‌ آزمایشگاهی‌ تخمك‌ها با درمان‌ طبیعی‌ و با یك‌ بی‌هوشی‌ مختصر از طریق‌ سونوگرافی‌ از خانم‌ گرفته‌ می‌شود و در محیط‌ آزمایشگاه‌ مجاور با نطفه شوهر قرار می‌گیرد و پس‌ از انجام‌ لقاح‌ جنین‌ تشكیل‌ شده‌ به‌ داخل‌ رحم‌ یا لوله رحم‌ انتقال‌ می‌یابد. «ivf».

روش‌ سوّم‌: در روش‌ بعدی‌ توسّط‌ دستكاری‌ میكروسكوپی‌ با سوزن‌ مخصوص‌، اسپرم‌ شوهر به‌ داخل‌ تخمك‌ زن‌ تزریق‌ شده‌ و پس‌ از لقاح‌، جنین‌ به‌ داخل‌ رحم‌ یا لوله رحم‌ منتقل‌ می‌گردد. «zift و gift».

روشن‌ است‌ كه‌ در هر كدام‌ از این‌ روشها تعداد كافی‌ تخمك‌ زن‌ و اسپرم‌ شوهر بایستی‌ موجود باشد.

روش‌ چهارم‌: در موارد آزوسپری ‌یاعدم‌ نطفه شوهر، در كشورهای‌ دیگر از بانك‌ اسپرم‌ مرد بیگانه‌ جهت‌ لقاح‌ «iui» استفاده‌ می‌شود. «sperm donation».

روش‌ پنجم‌: در بعضی‌ از موارد كه‌ زن‌ دچار یائسگی‌ زودرس‌ شده‌ است‌ و فعّالیّت‌ تخم‌دان‌ها از بین‌ رفته‌ و سلول‌ تخمك‌ وجود ندارد، در بعضی‌ از كشورها از تخمك‌ زن‌ دیگری‌ استفاده‌ شده‌ و پس‌ از لقاح‌ به‌ روش‌ آزمایشگاهی‌ «ivf» در داخل‌ رحم‌ بیمار سلول‌ تخم‌ لقاح‌ یافته‌ قرار می‌گیرد. « ovam donation».

روش‌ ششم‌: در بعضی‌ موارد كه‌ رحم‌ كارآیی‌ لازم‌ جهت‌ نگهداری‌ جنین‌ را ندارد و یا رحم‌ وجود ندارد پس‌ از لقاح‌ آزمایشگاهی‌ «ivf» سلول‌ تخم‌ لقاح‌ یافته‌ به‌ داخل‌ رحم‌ زن‌ دیگری‌ جهت‌ رشد و نمو گذارده‌ می‌شود.

جواب آیت­الله العظمی مظاهری)

الف‌) اصل‌ عمل‌ اشكال‌ ندارد و بچّه‌ ملحق‌ به‌ صاحب‌ «اسپرم‌» و «اوول‌» است‌.

ب‌) اصل‌ عمل‌ اشكال‌ ندارد و بچّه‌ ملحق‌ به‌ صاحب‌ «اسپرم‌» و «اوول‌» است‌.

ج‌) اصل‌ عمل‌ اشكال‌ ندارد و بچّه‌ ملحق‌ به‌ صاحب‌ «اسپرم‌» و «اوول‌» است‌.

د) این‌ عمل‌ جایز نیست‌.

هـ) این‌ روش‌ نیز جایز نیست‌.

و) اصل‌ عمل‌ جایز است‌ و بچّه‌ ملحق‌ به‌ صاحب‌ «اسپرم‌» و «اوول‌» است‌.

چیزی‌ كه‌ باید توجّه‌ داشته‌ باشیم‌ در مواردی‌ كه‌ اصل‌ عمل‌ جایز است‌ نظیر موارد چهارگانه‌ كه‌ ذكر شد نگاه‌ به‌ عورتین‌ و یا لمس‌ بدن‌، جواز آن‌ منوط‌ به‌ این‌ است‌ كه‌ یا محرم‌ باشد و یا ضرورت‌ و ناچاری‌در بین‌ باشد. آن‌ هم‌ نه‌ همه محارم‌ در مورد نگاه‌ به‌ عورتین‌، زیرا جواز این‌ امر منحصر به‌ زوجین‌ است‌،كه‌ ظاهراً ضرورتی‌ در بین‌ نیست‌.

تهیه اسپرم نباتی

اگر بواسطه پیشرفت های پزشکی و ژنتیکی بتوانند اسپرم را به صورت نباتی و از طریق گیاهان به دست آورند و و آن را به زنی تلحیق نماید در این صورت بچه متولد شده متعلق به کیست؟[4]

جواب آیت­الله العظمی مظاهری: اگر با نطفه زن باشد، بچه مال زن است و پدر ندارد و اگر نطفه زن هم به صورت نباتی باشد نظیر رحم اجاره ای می شود و بچه بدون  پدرو مادر است. ولی در هر دو صورت حلال زاده است وکلیه احکام حلال زاده را دارد.





نوع مطلب : دینی، علمی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

اللهم صل علی محمد و آل محمد (وعجل فرجهم)
مدیر وبلاگ : محمدرضا بلانیان
صفحات جانبی
نظرسنجی
نظر شما درباره نتیجه مذاکرات هسته ای چیست؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :