تبلیغات
بلان - سرّ تفاوت بین زن و مرد چیست؟‏
بلان
بارها گفت محمد، که علی جان من است؛ هم به جان علی و جان محمد صلوات

پاسخ ...  

 

آنچه كه در قرآن كریم راجع به تفاوت موجودات بیان شده این است كه: اولاً، باید زندگى به احسن وجه اداره ‏شود و ثانیاً، تا تسخیر متقابل بین موجودات محقق نشود و هماهنگى بین آحاد و طبقات متفاوت ایجاد نگردد، ‏نظام به احسن وجه اداره نمى‏شود در سوره زخرف فرمود:

» أهم یقسّمون رحمت ربّك نحن قسّمنا بینهم معیشتهم فى الحیاة الدّنیا ورفعنا بعضهم فوق بعض ‏درجات لیتّخذ بعضهم بعضاً سخریّاً ورحمت ربّك خیرٌ ممّا یجمعون»(1).‏

فرمود: ما مردم را با استعدادهاى مختلف و شرایط گوناگون آفریدیم و اگر همه در یك سطح از استعداد و ‏یك سطح از قدرت بودند نظام هستى متلاشى مى‏شد، چون كارها گوناگون است و كارهاى گوناگون را باید ‏استعدادهاى گوناگون به عهده بگیرد، لذا باید تفاوت باشد. اگر در این تفاوت كسى كه مثلاً در درجه پنجم ‏است بیاید در درجه دهم و كسى كه در درجه دهم است بیاید در درجه پنجم قرار بگیرد، باز این سؤال محفوظ ‏است كه تفاوت چرا؟ قهراً نمى‏شود اصل تفاوت را انكار كرد. اگر مهره‏ها هم تبدیل شود سؤال عوض نخواهد ‏شد، چون تا زمانى كه شؤون متفاوت وجود دارد قهراً استعدادهاى گوناگون لازم است كه لازمه وجود افراد ‏متفاوت است.‏

همانطورى كه اختلاف طبقات، استعدادها، گرایش‏ها و جذب‏ها و دفع‏ها، هیچ كدام معیار فضیلت ‏نیستند، بلكه همه و همه به عنوان ابزار كار، لازم است تا تسخیر متقابل و دوجانبه محقق بشود «لیتّخذ ‏بعضهم بعضاً سُخریّاً» اختلاف زن و مرد هم این چنین است یعنى اگر كسى استعداد برترى دارد این استعداد ‏برتر، نشانه فضیلت معنوى و تقرّب الى‏اللَّه نیست. اگر بتواند از این استعداد برتر فایده بهتر ببرد و خالصانه‏تر ‏كار كند به مرتبه بالاترى از تقوا مى‏رسد، و از این جهت به كمال محض نزدیك‏تر خواهد بود ولى اگر از این ‏استعداد برتر طَرْفى نبست و به خداى سبحان تقرّب نجست چه بسا این استعدادِ زائد براى او وبال باشد. ‏پس استعدادها گرچه یك فضیلت ظاهرى است امّا نشانه تقرّب الى‏اللَّه نیست.‏

بنابراین، تفاوت‏ها براى آن است كه گروهى، گروه دیگر را به صورت متقابل و دوجانبه تسخیر كنند و هیچ ‏كسى حق ندارد افراد دیگرى را تحت تسخیر خود درآورد اما خودش مسخَّر نشود، كسى نمى‏تواند به دلیل ‏داشتن قدرت و امكانات استعدادى یا غیر استعدادى از دیگران، تسخیر یك جانبه طلب كند بلكه باید تسخیر ‏متقابل و خدمت متقابل باشد تا نظام به احسن وجه اداره بشود. و اگر تسخیر، متقابل نباشد همان استهزاء ‏كردن و منافع دیگرى را به سود خود رایگان بردن است كه قرآن آن را نهى كرده و آن را به عنوان ستم، تحریم ‏و محكوم كرده است.‏

بنابراین نظام آفرینش، استعدادهاى متقابل و متخالف مى‏طلبد و این تفاوت هم براى تسخیر دوجانبه و ‏متقابل آن تقرّب الى‏اللَّه است.

 

‏( آیةالله جوادی آملی ،زن در آئینه جلال و جمال، صفحات 389 ـ 391.)‏

 

‏(1)سوره زخرف، آیه 32.‏ 





نوع مطلب : دینی، خانوادگی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

اللهم صل علی محمد و آل محمد (وعجل فرجهم)
مدیر وبلاگ : محمدرضا بلانیان
صفحات جانبی
نظرسنجی
نظر شما درباره نتیجه مذاکرات هسته ای چیست؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :