تبلیغات
بلان - ذکر بعضی از مراکز وقف های اسلامی
بلان
بارها گفت محمد، که علی جان من است؛ هم به جان علی و جان محمد صلوات

وقف به عنوان یکی از منابع تأمین منافع عمومی و تعادل عدالت اجتماعی و نیز تأمین روزی متقاضیان توسعه یافت

تا جایی که وقف طی تاریخ تمدن اسلامی در ایجاد ونوسازی این تمدن به صورت یک مؤسسه ای مالی واعتباری مرکزی در آمد. از زمان دولت اموی در دوره ی هشام بن عبدالملیک برای اوقاف پس از توسعه ای حجم آن دیوانی مرکزی خاص تشکیل گردید که تولیت آن به عهده ی کسی بود که او را صدر الوقوف می نامیدند. در مصر در دوره ی سلطان ظاهر برقوق (738هـ) مساحت اراضی موقوفه به نصف اراضی دولتی رسیده! امری که باعث شد تا فواید آن به زمینه های مختلف عمران اسلامی گسترش یابد. به گونه ای که موارد زیر را شامل گردید:
1ـ مساجد: که حکم خانه های خدا بر زمین ومراکز امور اسلامی مردم ونیز میخ های استوار اسلام در سرزمین مسلمانان.
2ـ مدارس: که تمدن اسلامی را برای چندین قرن به عنوان تنها مرکز علمی دنیا قرار داد.
3ـ کتاب خانه ها: که امکان فراگیری رایگان علم را برای علاقه مندان به آن فراهم می کرد.
4ـ نگهداری نسخه های خطی: که مربوط به دوران پیش از صنعت چاپ بود تا اندازه ای که یکی از کتابخانه های قاهره در عصر فاطمی توانست 2200 نسخه خطی از کتاب تاریخ طبری که یکی از آن ها به خط مولف بود در خود نگه دارد.
5ـ محافظت از موزه ها آثار باستانی ومعمولی....
6ـ ایجاد خانقاه ها برای اقطاب تصوف ومریدانشان.....
7ـ ایجاد مکتب خانه ها: در شهر ها روستا ها وآبادی ها برای حفظ قرآن کریم (یعنی دار الحفاظ).
8ـ ساخت بیمارستان ها: مراکزی پیشرفته جهت معاینه ودرمان بیماری های جسمی وروانی.
9ـ ساخت وهموار کردن راه ها ومحفاظت از آن ها....
10ـ آزادی اسیران: به وسیله ی فدیه دادن در ازای آزادی آنان و دادن خرجی به آنان وخانواده هایشان...
11ـ کمک به در راه ماندگان برای بازگشت به خانه و سرزمینشان.
12ـ کمک برای گزاردن فریضه ی حج به کسانی که توانایی مالی برای رفتن به حج را نداشتند.
13ـ اعطای زیور آلات طلا و وسایل زینتی به عروس های فقیری که به هنگام ازدواج توانایی خرید آن ها را نداشتند!..
14ـ کمک به زنانی که شوهرانشان خشم می گرفتند و از آنان جدا می شدند وآنگاه محلی برای سکونت خود نمی یافتند یا جایی که بتوانند در آن سکونت گزینند دور بود. به همین منظور خانه هایی به سرپرستی زنان برایشان فراهم می شد که ریاست آن را خانمی به عهده داشت که تلاش می کرد تا اسباب صلح وآشتی زنان خشم گرفته را با شوهرانشان مهیا سازد!
15ـ ایجاد پایگاه ها در مرزها برای مجاهدین در راه خدا و مجهز کردن آن ها با ادوات جنگی و خرجی دادن به رزمندگان وتوجه به خانواده های شهدا.
16ـ کمک به نابینایان معلولان و کسانی که به بیماری سخت مبتلا بودند.
17ـ درمان کردن حیوانات و پرندگان ونگهداری ومراقبت مرغان اهلی.
18ـ ایجاد مراکز توزیع شیر ویژه ی کمک به مادران شیرده تا از این طریق به تغذیه نوزادان شیر خوار آنان کمک گردد!
19ـ تهیه ی سفره های افطار و سحری برای فقرا و افراد غریب در ماه مبارک رمضان.
20ـ ایجاد بوستان ها وباغ ها ویژه ی رهگذران تا از سایه و میوه های آن در طول سال بهره مند گردند!
21ـ تهیه ظروف غذا ویژه ی مناسبت های شادی وغم برای کسانی که توانایی خرید آن ها را ندارند همچنین ظرف هایی که خدمتگزاران می شکستند با آن ها تعویض می شد تا مورد آزار واذیت کار فرمایان خود قرار نگیرند.
22ـ پرداخت هزینه ی تکفین و تدفین مردگان فقیر وغریب.
23ـ ایجاد گورستان ها برای تدفین افراد فقیر غریب ودر راه مانده.
24ـ کمک مالی به حرمین شریفین در مکه ومدینه ومسجد الأقصی ونیز علما وطلاب موجود در آن ها وسایر نیازمندان بومی وغیر بومی آن جا وکمک به مهمانان وایجاد مراکز سرپرستی برای ایتام.
25ـ ایجاد مرکز صنعتی جنگی وغیر جنگی مورد نیاز مردم که ایجاد آن ها موجب از کار افتادن امکانات وفعالیت های افراد نگردد.
26ـ ایجاد کاروانسراها برای استراحت تاجران ومسافران وایجاد نانوایی ها برای پخت نان وآبخوری ها برای سیراب شدن رهگذران ونیازمندان به آب.
27ـ ایجاد سرویس های بهداشتی عمومی ومرکز سرپرستی ونگهداری از معلولان وبیماران مزمنی.
28ـ وگذرگاه های که مردم به وسیله ی آن ها بتوانند از رودخانه ها و آبراهه ها وغیره گذر کنند وساختن آسیاب های عمومی برای آسیاب کردن حبوبات به طور رایگان.
29ـ توجه به زندانیان و سرپرستی از خانواده های آنان.
30ـ وام بدون عوض به نیازمندان تنگ دست و کمک به ازدواج پسران و دختران نیازمند.
31ـ ساخت پل بر روی رودخانه ها..
و دیگر مؤسسات مرکز و راه های انفاق که مردم از طریق موقوفات آن ها را تأمین کردند و به وسیله ی آن توانستند تمدنی همه جانبه پدید آورند؛ همچنین به وسیله ی وقف امنیت اجتماعی وعدالت مالی محقق گردید آن هم در دوره هایی که ستم هایی اجتماعی به سان غولی ترس و نگرانی را میان امت ها و ملتها گسترش می داد. این اوقاف در کنار تحقق امنیت مادی باعث تضمین امنیت روحی و فکری نیز می شدند چرا که هزینه ی علم وعلما و مرکز علمی - تحقیقی را از سوی مردم تأمین می کرد نه دولت؛ در نتیجه رأی و اندیشه را از استبداد سلاطین رهانید تا جایی که مراکز علوم اسلامی دانشمندانی را تربیت کرد که قدرت اجتماعی شان از قدرت پادشاهان وحاکمان به مراتب افزون تر بود.





نوع مطلب : حقوق، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

اللهم صل علی محمد و آل محمد (وعجل فرجهم)
مدیر وبلاگ : محمدرضا بلانیان
صفحات جانبی
نظرسنجی
نظر شما درباره نتیجه مذاکرات هسته ای چیست؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :